vv Haren op karakter langs Eenrum

0 1.417

Na 5 opeenvolgende nederlagen werd het voor Haren tijd punten te pakken. Tegenstander Eenrum kon bij een 3 punter aanhaken bij de subtop en de nare nasmaak van de wedstrijd tegen BATO wegspoelen. Dat er voor Haren veel op het spel stond was wel duidelijk. Bij verlies kon het gat met de middenmoot oplopen tot 6 punten.

Bij Haren was het voor trainer Cor Meijer even puzzelen. Martin Berendsen, Jardean Moen en Martin Mojet waren sowieso niet beschikbaar. Tot overmaat van ramp raakte Marco Consten op de laatste training geblesseerd. Gelukkig was Stephan Wijma na 3 maanden blessureleed weer inzetbaar. De bank werd gevormd door; Duko Kiekebos, Emiel Jansen (kon de 2de helft aansluiten) en Martijn van Hoorn (die van het 2de elftal aan sloot).

Onder leiding van scheidsrechter Slendebroek werd er omstreeks 2 uur afgetrapt. Vanaf het begin golfde het spel op en neer. Haren probeerde wel maar leed veel balverlies. Na zo’n 10 minuten voetballen leek Eenrum het initiatief naar zich toe te trekken. Dit resulteerde in een kleine mogelijkheid voor Eenrum; een steek bal op de weg sprintende spits van Eenrum leek gevaarlijk te worden,  ware het niet dat keeper Dijkstra eerder bij de bal was. Na een klein half uur een tegenvaller voor Haren. Uitgerekend in een eigen aanval werd de overtreding op spits Kor Boelsma niet bestraft. De counter van Eenrum daarop was effectief. Een lange bal miste net het hoofd van de lange spits en de daarachter een kop kleinere Haren verdediger Sluijsmans. Daarachter kwam ineens de vrij gelaten middenvelder Sybolt Lindenbergh die één op één met keeper Dijkstra wel raad wist met dit buiten kansje.

Hierop was de wedstrijd geopend en kwam de eerste echte kans voor Haren; een vrije trap van Stephan Wijma belande hard op de paal.  Mede door sterk verdedigend werk van Clasie Veenstra (die Siebrand Solinger in zijn zak had) leek Haren te gaan rusten met een 0-1 achterstand. Was het niet dat Eenrum in de 0-2 maakte; balverlies van Stephan Wijma op het middenveld leidde het doelpunt in. De linksback van Eenrum gaf een goede bal naar voren, via een goede loopactie van Eenrum spits Milan Rutkowsky kwam de bal bij diezelfde spits en kon hij met een prachtige boogbal over keeper Dijkstra heen de 0-2 aantekenen.

Net voor rust nog een discutabel moment in het strafschopgebied van Eenrum; spits Edwin Meijer werd tijdens een aanval getackeld waarbij de verdediger de bal volledig miste. Bij Haren dacht iedereen aan een penalty maar scheidsrechter Slendebroek besliste anders.

In de rust 2 wissels; Duko Kiekebos kwam voor Tom Ramaer en Emiel Jansen kwam voor Stephan Wijma. Hierdoor schoof aanvoerder Rob Bos naar het middenveld, kwam Duko centraal achterin en liet Kor Boelsma zich uitzakken naar de links mid positie.

Na de rust een heel ander Haren. Met veel druk en inzet werd Eenrum teruggedrongen. Dit resulteerde meteen in een enorme kans; Rob Bos schoot de bal in en keeper Bronsema leek de bal achter de lijn weg te halen. Waar scheidsrechter Slendebroek geen doelpunt gaf was leek dit een twijfelachtige beslissing van de jonge arbiter. In de 62e minuut resulteerde de inzet in de aansluitingstreffer voor Haren. Met een prachtige actie van Rick v/d Wijk aan de linkerkant van het veld zette hij zijn man te kijk, liep naar binnen en haalde van zo’n 25 meter uit. Eenrum keeper Brontsema had alle moeite en kon de bal nog weg tikken. De meegelopen Rob Bos kon de bal in de rebound hard in de hoek schieten, 1-2. Haren voelde dat Eenrum in deze fase van de wedstrijd kwetsbaar was. De gasten waren geen schim meer van de ploeg die de eerste helft op 0-2 kwam. Haren kwam er steeds gevaarlijk uit en er ontstonden kansen. Vooral Kor Boelsma kreeg een enorme kans op de 2-2. Even daarna leek Eenrum de 1-3 te maken; Siebrand Solinger (die even los kwam van zijn bewaker Clasie Veenstra) haalde uit, maar via een prima redding van keeper Dijkstra bleef het 1-2.

Pas in de 79e minuut kwam de verdiende 2-2. Een vrije trap op 30 meter van de goal werd door Edwin Meijer laag richting doel geschoten. Via de voet van Kor Boelsma kwam de bal bij Duko Kiekebos die de bal beheerst achter de Eenrum goalie schoot.

Even later leek Eenrum is scoringspositie te komen ware het niet dat de voorzet van Solinger gepakt werd door Dijkstra, die gelijk de vrijstaande Jordy Oldenkamp inspeelde. Oldenkamp gaf daarop een geweldige bal over de verdediging van Eenrum en spits Meijer leek de 3-2 te maken. Ware het niet dat de Eenrum keeper net op tijd kon in grijpen. In de 82e minuut een discutabel moment. Via een prachtige combinatie lijkt Rob Bos alleen op keeper Brontsema af te kunnen. Op het moment van uithalen is het echter invaller Kris Eze van Eenrum die met een tackle de doorgebroken Bos onderuit haalde. Scheidsrechter Slendebroek durfde de Eenrum speler geen rode kaart te geven waar deze zeker op zijn plaats zou zijn geweest en kwam Eze met een gele kaart goed weg.

Haren had nog maar een paar minuten en gaf zoveel mogelijk druk naar voren. Eenrum won geen enkel duel meer en was kapot gespeeld. In de 88e minuut viel dan eindelijk de bevrijdende treffer. Rick v/d Wijk kwam aan de rechterkant in balbezit, sneed naar binnen en haalde verwoestend uit. De Eenrum keeper redde in eerste instantie nog half maar Emiel Jansen was er als de kippen bij om de 3-2 binnen te schieten. De vreugde bij de selectie was enorm bij deze belangrijke en bevrijdende treffer.

Voor Haren waren dit 3 hele belangrijke punten. Waar het Haren de afgelopen weken niet mee zat was dit toch een flinke opsteker. Hierna bleef nog lang gezellig in de kantine van Haren.

Volgende week zondag wacht een pittige uitwedstrijd in Blijham tegen ASVB dat Hoogkerk met 1-4 versloeg.

Opstelling Haren:  Jens Dijkstra; Bert Blaauw, Rob Bos, Klaas-Jan Veenstra, Stephan Sluijsmans; Tom Ramaer (’45, Duko Kiekebos), Jordy Oldenkamp, Stephan Wijma (’45, Emiel Jansen), Rick v/d Wijk; Edwin Meijer, Kor Boelsma