Haren in matig kelderduel naar overwinning (2-1)

0 1.195

Een bijzonder weekend in de 4e klasse C. Vooraf leek het het weekend van de beslissingen. Kan ASVB op gelijker hoogte komen met MOVV? Kan Haren aansluiting vinden met de middenmoot of komt Bedum toch weer terug.

Bij Haren waren Clasie Veenstra (hamstring), Rob Bos (hamstring), Marco Consten (knie), Emiel Jansen (andere verplichtingen) niet beschikbaar. Vooral voor Bos en Consten flink balen aangezien zij een verleden hebben bij de Bedumers. Jeroen de Jager was na een schorsing weer beschikbaar evenals Martin Mojet die weer terug was van het EK zaalvoetbal. Joel Werleman zag zijn goede optreden van vorige week beloond worden met een basisplaats. De bank werd gevormd door de grieperige Bert Blaauw, Tom Ramaer en Martin Mojet. Rob Bos maakte als assistent coach zijn opwachting en nam plaats naast trainer Cor Meijer.

Waar Haren het vorige week ASVB nog lastig maakte waren de verwachtingen vandaag hoog gespannen. Scheidsrechter Haas nam omstreeks 2 uur voor het eerst zijn fluit in de mond. De eerste 15 minuten waren niet om aan te zien. Veel balverlies aan beide kanten. Vaak werd door zowel Haren als Bedum de lange bal gehanteerd. In de 17e minuut een grote kans voor Haren, maar de keeper van Bedum kon de bal weg boksen. Pas in de 23e minuut de eerste goal; een prachtige vrije trap van Jardean Moen eindigde bij de eerste paal. waar Ricky v/d Wijk de bal hard in de kruising kopte, 1-0. Haren was meteen opzoek naar de 2-0. Waar men verwachtte dat Haren na de voorsprong beter in de wedstrijd zou komen, kwam men ongetwijfeld van een koude kermis thuis.

Bedum kwam na de voorsprong van Haren iets beter in de wedstrijd. Tijdens een aanval van Bedum kwam de spits één op één met keeper Dijkstra die nog wist te redden. De daarop volgende rebound werd door Stephan Wijma van de lijn gehaald. Ook in de daaropvolgende aanval wist Dijkstra de voorzet er uit te halen. In deze fase van de wedstrijd ontpopte de boomlange verdediger (vorige week nog de boomlange spits) Kor Boelsma zich tot uitblinker. Met soms gevaar voor eigen leven wist Boelsma samen met aanvoerder Berendsen de boel achterin goed dicht te houden. Op het middenveld was het Jordy Oldenkamp die veel nuttige meters maakte en daarbij gaten dicht liep. In de 34e minuut nog een grote kans voor Haren, maar de bal eindigde op de paal. Net voor rust een enorme kans voor Bedum; een goede voorzet vanaf de rechterkant werd knap tegendraads ingekopt. Maar keeper Dijkstra stond goed opgesteld en kon de bal eenvoudig vangen.

In de rust een wissel: De moegestreden Joel Werleman (hij is ook vaak te bewonderen als dj in de Kokomo) werd gewisseld voor Martin Mojet. Na rust werd het wedstrijd beeld niet veel beter. Waar Haren vorige week na rust tegen ASVB een goede pot speelde, was daar nu weinig van te merken. Misschien lag het wel aan het weer; het was namelijk koud en nat op sportpark de Koepel. Bedum probeerde wel maar kon niet en Haren liet het te vaak afweten in een goede eindpass. Met Tom Ramaer voor Stephan Wijma probeerde Cor Meijer er nog meer snelheid in te brengen. Het enige noemenswaardige in deze fase was de soms pittige overtredingen die gemaakt werden op de behendige back Jeroen de Jager. Gelukkig had scheidsrechter Haas de wedstrijd prima onder controle. Haren probeerde de 2-0 te forceren, maar te vaak waren of de eindpasses niet goed of liet het afwerken te wensen over.

Tot de 79e minuut weinig spektakel. Gelukkig was het in de 80e minuut Stephan Sluijsmans die een perfecte pass Martin Mojet in staat stelde om alleen op de keeper af te gaan. Mojet maakte geen fout en omspeelde de keeper, 2-0. In de 90e minuut maakte Bedum nog de aansluitingstreffer. Een voorzet ter hoogte van de 11 meter stip werd matig verwerkt door keeper Dijkstra. Hierdoor was het voor de vrijstaande Stolwijk een koud kunstje om de 2-1 te maken. Voor Bedum kwam deze treffer te laat. En gezien het kwaliteitsverschil was een gelijkspel niet terecht geweest. Man van de wedstrijd was met uitstek scheidsrechter Haas.

Bij Haren vooral opluchting naar het laatste fluitsignaal. Na een slechte wedstrijd onder matige omstandigheden werden er 3 hele belangrijke punten gepakt. Hiermee vindt Haren weer aansluiting bij de middenmoot. Het verschil met nummer 4 Gruno is nog maar 4 punten.

Volgende week speelt Haren in Winschoten tegen BATO, dat een 2-1 overwinning op SVMH boekte.

Opstelling Haren: Jens Dijkstra; Jeroen de Jager, Martin Berendsen, Kor Boelsma, Jardean Moen; Joel Werleman (Martin Mojet), Jordy Oldekamp, Stephan Wijma (Bert Blaauw), Stephan Sluijsmans; Rick v/d Wijk, Edwin Meijer (Tom Ramaer).