Verslag Theo Kok – Reanimatie-training vv Haren

Mede door de oproep en inzet van Bert Biemolt en Pascal Bouwman met de positieve medewerking van Kristian Kloen namens het bestuur hebben 2 groepen van 12 mensen de jaarlijkse reanimatietraining met succes gevolgd.

Op de 1e avond (maandag 19 maart 2018) was een collega van Wim Grimberg aanwezig. Er was geen digitale apparatuur om de kwaliteit van de hartmassage en de beademing te registreren. Maar dat mocht de pret niet drukken. De rust die de docent uitstraalde werd positief ontvangen. Hij legde alles bovendien prima uit. Er werd flink geoefend, zodat iedere deelnemer weer weet wat hij moet doen als iemand een hartstilstand krijgt.

Op de 2e avond (maandag 9 april) was Wim de docent. Hij deed de training op zijn karakteristieke manier. En je kon merken dat de meesten de training vaker hebben gedaan. Het gebruik van de AED verliep soepeler. Wederom was iedereen geslaagd.
Er zijn grote inschattingsfouten gemaakt bij de jonge Ajax-speler Noury. Bij twijfel altijd reanimeren!!!

De burgermeester van Oldambt kreeg een hartstilstand. Hij was alleen. Dus hij had geen schijn van kans. En de jonge prof-wielrenner van 23 jaar heeft het ook niet gehaald ondanks adequaat en op tijd handelen.

Maar het heeft zeker zin om hartmassage uit te oefenen en te beademen met gebruik van de AED. Helemaal niets doen is geen optie.
Enkele maanden geleden is een jongetje van 12 jaar in Amsterdam met succes gereanimeerd!! Het kan dus iedereen overkomen.

Jaarlijks krijgen in Nederland 16000 mensen een hartstilstand. De helft overlijdt. Daarom is het belangrijk om jaarlijks de reanimatie-training te volgen.
24 mensen van vv Haren hebben dat ter harte genomen!! Chapeau!!!

Theo Kok

Foto’s: