Tijdstraf bij (eerste) gele kaart

Voetballers (mannen, vrouwen, jongens en meisjes) in de B-categorie van het veldvoetbal krijgen voortaan een tijdstraf van tien minuten opgelegd bij de eerste gele kaart. Een afkoelperiode die direct nadelige gevolgen heeft voor het eigen team. Omdat gele kaarten niet op het wedstrijdformulier komen te staan – en dus niet kunnen leiden tot een uitsluiting – levert deze maatregel minder administratie op voor de
scheidsrechter en de vereniging. Kortom: direct straffen en minder gedoe.

Voor de toepassing van de tijdstraf is een aantal zaken belangrijk:

• Een tijdstraf duurt tien minuten. Voor de pupillen geldt een tijdstraf van vijf minuten.
  • De scheidsrechter houdt de tijdstraf bij. Hij bepaalt wanneer de tijdstraf aanvangt en weer om is. De scheidsrechter geeft ook aan waar de speler de tijdstraf moet uitzitten en pas na een teken van de scheidsrechter mag de speler het veld weer betreden.
  • Een speler kan slechts eenmaal per wedstrijd een tijdstraf krijgen opgelegd. Hierbij moet de scheidsrechter wel de gele kaart tonen. Twee keer geel blijft rood en dus een definitieve veldverwijdering, maar ook deze kaarten hoeft de scheidsrechter niet te vermelden op het wedstrijdformulier. Een directe rode kaart komt wel op het wedstrijdformulier en kent de gebruikelijke tuchtrechtelijke procedure.
  • Als een doelverdediger een tijdstraf krijgt opgelegd, dan moet een andere speler zijn plaats als doelverdediger innemen. Deze speler moet wel even een ander shirt aandoen om als doelverdediger herkenbaar te zijn.
  • Een tijdstraf die voor de rust niet geheel is volgemaakt, wordt in de tweede helft voortgezet. Als de tijdstraf van een speler nog niet om is bij het einde van de wedstrijd, wordt de resterende tijd kwijtgescholden.
  • Een team mag niet met minder dan zeven spelers op het veld staan. Als dit gebeurt, wordt de wedstrijd gestaakt. Het team met minder dan zeven spelers is dan schuldig aan het staken van de wedstrijd.

De volledige procedure rondom de tijdstrafregeling staat beschreven in het Bewaarnummer veldvoetbal 2013/’14.

bewaarnummer veld landelijk + oost 1e helft 1314[1]

Brochure Tijdstraf en Spelerspas