Vrijwilligers van vv Haren krijgen AED- / Reanimatiecursus

0 640

De afgelopen 2 weken hebben bijna 30 vrijwilligers van vv Haren een AED-/reanimatiecursus gevolgd om goed om te kunnen gaan met de AED die al sinds jaren bij ons aanwezig is. Cursusleider Wim Grimberg ziet steeds vaker dat als de ambulancebroeders ergens aankomen dat mensen al gestart zijn met reanimatie en dat er vaak een AED aanwezig is. Dat verhoogt de overlevingskans van een slachtoffer aanzienlijk.”

De AED is al sinds vele jaren bij ons aanwezig, zegt Theo Kok van vv Haren. “Wij zijn heel blij dat bijna dertig mensen mee doen aan de cursusdagen.”

De draagbare Automatische Externe Defibrillator zorgt ervoor dat het hartritme weer kan herstellen bij een hartstilstand. Dit gebeurt door het geven van een elektrische schok. Vrijwilligers krijgen een cursus hoe dat moet en hoe ze moeten reanimeren.

Jaarlijks worden ruim vijftienduizend mensen buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand. Reanimatie en de inzet van een AED binnen zes minuten vergroten de kans dat een slachtoffer het overleeft. Daarom zet de Hartstichting zich in voor zoveel mogelijk AED’s binnen deze ‘zes-minuten-zone’. Een AED kan daarbij dus erg nuttig zijn.

Op de cursusavond zijn een vaste kern van vrijwilligers aanwezig. Rian Groeneveld is een van hen. “Als ik ooit een AED zou moeten gebruiken omdat iemand een hartstilstand heeft gekregen, dan wil ik wel weten wat ik moet doen.” Op de cursus leren de vrijwilligers een checklist af te werken om hulp te kunnen verlenen. Bovenaan staat constateren dat het slachtoffer een hartstilstand heeft en niet meer ademt. “Dan moet je gelijk 112 bellen en beginnen met reanimeren”, weet Rian inmiddels. “Alles wat je verder doet is goed om het slachtoffer te redden.”

Theorie en praktijk

De cursus begint met een diavertoning waarin de theorie wordt uitgelegd. Vervolgens wordt er onderling geoefend met stabiele zijligging. Dan komt de oefenpop tevoorschijn en wordt de hartmassage geoefend. Dertig keer indrukken van de borstkas en twee keer lucht inblazen via de mond. Dat valt nog niet mee. “Je moet het hoofd achterover doen om de luchtpijp vrij te krijgen. Dan moet je de kin optillen en vervolgens lucht inblazen”, legt de cursusleider uit.

Voor de meeste cursisten is het niet de eerste keer dat zij de cursus volgen. De meeste cursisten komen jaarlijks terug omdat zij het heel belangrijk vinden om het geheugen even weer op te frissen. Daarnaast is het ook goed te weten waar een AED hangt, want in Haren hangen er meer.”

Oefenen is belangrijk

Inmiddels wordt een oefen-AED gepakt die aanwijzingen geeft, zoals een echte het ook doet. Door de aanwijzingen van dit apparaat juist op te volgen, leren de cursisten tegelijk om rust te bewaren en zich bewust te worden van de situatie. Cursusleider Wim is tevreden aan het einde van de cursus. “De vrijwilligers hebben het goed gedaan. Niet alles ging in een keer goed, maar daarom oefenen we nu ook.”